Rogatsluisterug


ALGEMEEN

Plaats
Rogat
Provincie
Drenthe
Status
In gebruik
Stichtingsjaar
1993
Waterweg
Hoogeveensche Vaart
Beheerder
Provincie
Ontwerper
Prov. Drenthe

TYPE

Hoofdtype
Schutsluis
Subtype
Kanaalsluis
Afsluitmiddel 1
Puntdeuren
Afsluitmiddel sub 1
Vlakke puntdeur
Materiaal 1
Hout
Materiaal 2
Onbekend

DOORGANGEN

Aantal
1
Schutlengte
67 [m]
Vaar- /stroombreedte
7,50 [m]
Drempeldiepte NAP
KP -3,20 [m]
Drempeldiepte KP
KP -3,40 [m]
Afsluitmiddel
Puntdeuren
Kolk 1
Geconstrueerde kolk Staal
Kolk 2
Onbekend

AFSLUITMIDDEL

Bediening
Elektromechanisch

BEDIENING

Inrichting
N.V.T.
Bediening
N.V.T.
Mechanisme
N.V.T.

BIJZONDERHEDEN

De Rogatsluis is een van de drie sluizen in de Hoogeveensche Vaart. De twee andere sluizen zijn de Ossessluis en de Nieuwebrugsluis. De Hoogeveensche Vaart betreft een kanaal vanaf de plaats Hoogeveen tot het Meppelerdiep bij Meppel, aangelegd begin 17e eeuw. In 1625 kwam het gedeelte van Echten tot Meppel gereed, dat ook bekend stond als de Nieuwe Grift. Deze vaarweg maakte gedeeltelijk gebruik van de Wetering bij Meppel en van een deel van het Oude Diep, genaamd de Echtenerstroom. Ruim twee eeuwen later werd het kanaal overgenomen door de in 1850 opgerichte N.V. Drentse Kanaal Maatschappij (DKM). Deze werd in 1987 geliquideerd, waarna het kanaal overging naar de provincie Drenthe. In de periode 1964-1988 vond de transformatie plaats naar een modern scheepvaartkanaal: het werd geschikt gemaakt voor schepen van minstens 300 ton, terwijl de vaarweg buiten de bebouwde kommen van Meppel en Hoogeveen werd geleid.Het kanaal heeft een functie voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart.Vanaf donderdag 18 juni 2009 worden de bruggen en sluizen op de Hoogeveense Vaart en Industriehaven Hoogeveen op afstand bediend vanuit de bedieningspost Nieuwebrugsluis te Hoogeveen.

BRONNEN

Wikipedia; Geheugen van Drenthe; Drenthe rond over het water. http://www.gemalen.nl/gemaal_detail.asp?gem_id=1763

OP KAART