De sluis is uitgerust met een dubbele set houten puntdeuren. De zogenoemde vloeddeuren keren van buiten naar binnen. De ebdeuren keren in tegenovergestelde richting.
BEDIENING
Inrichting
Onbekend
Bediening
Handbediend
Mechanisme
Windwerk
Bijzonderheden
Zowel de vloed- als de ebdeuren worden met behulp van door lieren en staaldraden bediende duwbomen geopend en gesloten. In de rechter ebdeur is een rinket aangebracht. Het doel van dit rinket is vooralsnog niet duidelijk.
BIJZONDERHEDEN
De Grote Slapersluis ligt op de kruising van het Hoofdkanaal en het Boezemkanaal, waarvan het water afstroomt naar Nieuwe Statenzijl. Dit is tevens de scheidslijn tussen de Reiderwolderpolder en de Carel Coenraadpolder. In 1862 is de Reiderwolderpolder ontstaan door inpoldering van de Dollard. De bescherming van de nieuwe polder is toen gevormd door de Reiderwolderpolderdijk, waarin één uitwateringssluis is opgenomen die de Reiderlanderbuitensluis of Beersterzijl werd genoemd, de tegenwoordige Grote Slapersluis. In 1924 is de Carel Coenraadpolder ontstaan door kwelders achter de Reiderwolderpolder in te polderen. De uitwateringsplaats van de Reiderwolderpolderdijk is toen verplaatst naar de nieuwe zeedijk. Op de oude locatie is vervolgens de Grote Slapersluis gebouwd. De sluizen waren onderling verbonden door het Boezemkanaal. Door de Deltawet van 1958 moet uiteindelijk ook de zeedijk langs de Carel Coenraadpolder verhoogd worden. De verplaatste buitensluis in de dijk van de Carel Coenraadpolder is gesloopt. Op de voormalige locatie staat nu een kunstwerk ter herinnering. Tegelijkertijd verloor de Grote Slapersluis haar waterstaatkundige functie.
De sluis heeft als uitwateringssluis gefungeerd voor het lozen van het water uit het gebied en als keersluis voor het keren van het zeewater. Ook de scheepvaart heeft gebruik gemaakt van de sluis. Enkele onderdelen van de fundering van de oude sluis uit 1862 zijn bij de afbraak in 1924 hergebruikt bij de bouw van de Grote Slapersluis.
In de periode 2009 -2012 is de sluis gerestaureerd. Het restauratieplan heeft bestaan uit het technisch herstel van de Grote Slapersluis. De sluis bestaat uit een betonnen sluishoofd met houten geleiders, schotbalksponningen, houten eb- en vloeddeuren en de bijbehorende technische aspecten. De sluishoofdwanden zijn met elkaar verbonden door een ijzeren rolbrug met tuiwerk en een hek. De rolbrug bestaat uit een ijzeren rijvloer met vier ijzeren wielen. De sluis is officieel in januari 2012 weer in gebruik genomen.